Nya delägare: Axelssons Turisttrafik & Ellénius buss

Vi välkomnar Axelssons Turisttrafik och Ellénius buss som delägare till Bivab. Det är två juridiska företag som sedan i början av 2020 är en koncern som drivs av Fredrik von Essen, Tobias Ellénius och Fabian von Essen. Här berättar de mer om sig själva, hur de kom in i branschen och planerna framöver.
Nya delägare: Axelssons Turisttrafik och Ellénius Buss

När Tobias (VD Ellénius buss) var yngre var han övertygad om att han aldrig skulle jobba med bussar.
– Att driva ett bussbolag innebar många övernattningar och en frånvarande pappa. Det var inte det jag ville jobba med i framtiden när jag var ung, säger Tobias. Trots det började han efter några år med försäljning jobba med det administrativa på företaget. Han insåg då att det gick att ha normala tider i bussbranschen och att det var ett roligt jobb. För cirka 10 år sedan köpte Tobias ut sin pappa och är idag VD för företaget.

– Vi har haft en väldigt bra resa. Jag tror det beror på att vi var tidiga att se produkten annorlunda. 2003 var en bra produkt en ny bra buss med mycket utrustning. Vi var tidiga att se det på ett annat sätt. Att det inte bara handlar om bussen utan att produkten är att vi levererar en tjänst där bussförarna är i fokus. Det är bussföraren som kör som utför uppdraget – inte bussen. Det tror jag gjorde att vi fick en bra språngbräda, säger Tobias.

Annat fokus som delägare

Fabian har en helt annan ingång i bussbranschen.
Efter högskolestudier och resor blev han rekommenderad till Axelssons buss av en studiekompis och fick en tjänst som trafikledare. Några år senare köpte han in sig i företaget och började jobba mer operativt för att försöka få företaget att bli mer lönsamt.
– Man byter fokus när man blir delägare, det är en helt annan sak när man är anställd gentemot om man är den som driver företaget.
Idag driver han företaget tillsammans med sin bror Fredrik som har fokuserat på försäljning. Det har varit ett vinnande koncept i den här regionen.

Stöd, gemenskap & konkurrenskraft

I början på året slogs de två företagen ihop och ägs nu av en koncern som de driver tillsammans.
– Vi tyckte det var svårt att vara med på upphandlingar. Som liten aktör blir man begränsad och jag kände att jag behövde växa både som företag och som person. Jag saknade också stödet som man har när man driver företaget tillsammans med någon, säger Tobias.

När han kom i kontakt med Fredrik och Fabian upptäckte han att de hade samma bild av hur en verksamhet ska drivas och de var dessutom i samma ålder.
– Vi på Axelssons insåg också att vi var begränsade vid upphandlingar och att det var svårt att konkurrera med bolagen i Stockholm, bland annat på grund av lång framkörning. Vi behövde etablera oss där om vi skulle vara konkurrenskraftiga. Vi tittade på Ellénius buss och insåg att det var ett bra välmående företag med liknande värderingar, säger Fabian.


Vad har ni för styrkor?

– För att kunna hitta den mest optimala lösningen mellan bussförarnas och företagets önskan tror vi det krävs en stark närvaro. Vi har en styrka i att vara tre ägare som är operativt aktiva på våra geografiska områden. Efter pandemin är vi
skadeskjutna och vi har en stark vilja att expandera och titta på nya uppdrag. Det ser jag också som en styrka, säger Tobias.

– Viljan att utvecklas som företag är viktig. Jag tror att många företag är ganska nöjda där de är idag. Jag har en filosofi: är man inte på väg uppåt är man på väg ner. Det gäller att ständigt utvecklas och ta nya marknadsandelar – vi är inte nöjda där vi är idag. Att inte vara rädd att ta på sig mer jobb för att det blir mer jobb utan istället kunna möta arbetsuppgifterna med rätt arbetskraft, säger Fabian.

– Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer skapa möjligheter för att växa. Vi vet att vi har en bra produkt att jobba med. Vi har duktiga bussförare, vi har en modern flotta och vi har alla praktiska verktyg för att kunna fortsätta expandera, säger Tobias.


Varför ville ni bli delägare i Bivab?

Vi har känt till Bivab sedan tidigare och följt en del företag inom Bivab som har haft en riktig framgångssaga. Tobias blev rekommenderad av en av delägarna att kontakta Bivab eftersom de trodde att det kunde vara något för oss.
– Vi är ju i en situation där vi fortfarande känner oss begränsade av vår storlek. Upphandlingarna blir mer och mer komplexa. Vi går även mer och mer mot en elektrifiering och vi har inte jobbat med incitamentsavtal tidigare. Ska vi expandera mot den marknaden insåg vi att Bivab var det bästa alternativet, säger Tobias.


Kompetens är väsentligt

Axelssons har tidigare erfarenhet av att vara med i Sambuss men fick inte ut det som de ville. Han hade också hört mycket gott om Bivab när Tobias väl tog upp det som en möjlighet.
– När vi började diskutera större upphandlingar och kraven som ställs kändes det som det var rätt väg och gå och låg i linje med vår expansionsplan. Vi märkte att det var fler och fler upphandlingar som ställde högre krav. Man vill inte tänka fel och vi ville fylla på med kompetens. En annan viktig aspekt med Bivab är att det är en extern VD och en extern ordförande. Vi tycker att Bivab tänker rätt där, menar Fabian.


Framtidsplaner med välmående i fokus

I framtiden hoppas de på att ha en organisk tillväxt i bolaget och att vinna framtida upphandlingar är en stor del av det.
– Det handlar också om att hitta en arbetslivssituation som man mår bra i, säger Tobias. 
– Jag instämmer, att skapa en bra tillvaro på jobbet där man känner att man har en trygg framtid med bra kompetent personal, avslutar Fabian.